Anterior, avioanele testate pe navă aveau culoarea galbenă a uzinei şi aparţineau Corporaţiei Industriale de Aviaţie din Shenyang. Contraamiralul chinez Yin Zhuo, expert în domeniul naval, a declarat într-un interviu televizat că noua culoare a avionului atestă că deja s-au încheiat testele şi a început producţia sa în serie.
Flota chineză nu a făcut niciun fel de declaraţii oficiale în acest sens. Se poate presupune că militarii aşteaptă să se formeze primul escadron de avioane de acest tip.
Este clar că din momentul formării primului escadron până la atingerea pregătirii ei iniţiale de luptă trebuie să treacă o anumită perioadă de timp. Primele aterizări şi decolări ale J-15 de la bordul portavionului au avut loc abia în anul 2012. Până atunci s-au desfăşurat zboruri de la baze terestre.
Este evident că pregătirea echipajelor pentru astfel de avioane este, în prezent, sarcina principală. În decurs de câţiva ani, flota chineză va avea nevoie de zeci de noi piloţi. În prezent, este în curs de construire un nou portavion, care, spre deosebire de portavionul experimental Liaoning, va îndeplini sarcini reale de luptă.
În ansamblu, se poate constata că procesul de dezvoltare a aviaţiei chineze de portavioane are succes. Odată cu intrarea în dotarea armatei a unei tehnici noi şi extrem de dificile sunt inevitabile greutăţile şi eşecurile, dar, în decurs de câţiva ani, acestea vor fi depăşite. Până la sfârşitul deceniului, China va deţine o aviaţie de punte impresionantă.
Problema va consta în optimizarea tipului de avioane folosit şi în căile de modernizare a lui. Până atunci, cel mai probabil, avioanele Su-33 vor fi scoase din dotare, iar J-15 vor fi cele mai mari şi mai grele avioane de punte din lume. În prezent, Rusia a lansat deja în producţie un nou tip de avioane de punte la baza MiG-29 – avioanele MiG-29K/KUB. Acestea sunt mai mici şi mai uşoare decât J-15 şi Su-33. Designul de bază al J-15 se va învechi, iar portavionul va avea o capacitate mai mică.
În perspectivă, China intenţionează să folosească pe portavioane aeronave de generaţia a cincea J-31. Însă deocamdată nu se poate spune când vor intra în dotare şi dacă acest proiect va fi încununat de succes. De aceea, sarcina principală a aviaţia navale chineze va fi crearea de noi modele modernizate ale J-15, cu armament mai puternic şi o rază de acţiune mai mare.
Notă: Toate informaţiile prezentate în articol aparţin autorului. Postul de radio Vocea Rusiei nu răspunde pentru ele.